-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17372 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

1- آيا موسيقي كه درحال حاضر در جامعه ما معمول شده حرام است , يا اشكالي ندارد ؟
برادر گرامي و دانشجوي عزيز مسئله غناء و موسيقي يك بحث مفصل و فقهي است كه بايد مورد كنكاش قرار گيرد . به يك مسئله شرعي توجه فرمائيد : « كليه صداها و آهنگهائي كه مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود» ( 1)
مسئله دوم : از مقام معظم رهبري حضرت آيه الله العظمي خامنه اي« دامت بركاته» سوال شد ه است : ملاك تمييز موسيقي حلال از حرام چيست ؟ و آيا موسيقي كلاسيك حلال است ؟ بسيار مناسب است كه معيار آنرا بيان فرمائيد ؟ جواب فرمودند « هر موسيقي كه به نظر عرف موسيقي لهوي و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد , موسيقي حرام محسوب ميشود و فرقي نمي كند كه موسيقي كلاسيك يا غير كلاسيك باشد ؛ تشخيص موسيقي هم موكول به نظر عرفي مكلف است و اگر موسيقي اين گونه نباشد بخودي خود اشكال ندارد» ( 2)
سوال سوم : گاهي از راديو و تلويزيون آهنگهائي پخش ميشود ,كه به نظر من مناسب با مجلس لهو و فسق هستند . آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوداري نموده و ديگران را هم منع كنم ؟ جواب فرمودند : اگر آنها را از نوع موسيقي مطر ب و لهو و مناسب با مجالس لهو مي دانيد جايز نيست به آنها گوش دهيد ولي نهي ديگران از باب نهي از منكر منوط به اين است,كه احراز نمائيد كه آنان هم آهنگها مزبور را از نوع موسيقي حرام مي دانند ( 3)
اما بحث در باره موسيقي و غناء در آيه كريمه قرآن سوره لقمان آيه 6 مي خوانيم :{ و من الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله }
ترجمه : « بعضي از مردم سخنان باطل و بيهوده خريداري ميكنند تا مردم را از روي جهل و ناداني گمراه سازند »( 4)
بحث بر سر ( لهو الحديث ) در آيه است كه معناي گسترده اي دارد كه در احاديثي كه از اهلبيت بما رسيده است تعبيرهاي مختلفي به چشم مي خورد , امام صادق « عليه السلام » فرمودند : { الغناء مجلس لاينظر الله الي اهله ( 5) يعني : مجلس غنا و خوانندگي بيهوده و باطل , مجلسي است كه خدا به اهل آن نمينگرد و اين همان مصداق سخن خداست كه در قرآن مي فرمايد: « بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده خريداري ميكنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند و براي آنان عذاب مهين يعني: عذاب خوار كننده خواهد بود .
اما چرا غناء حرام است ؟ بدون شك غناء بطور اجمال از نظر مشهور علماء شيعه حرام است و شهرتي در حد اجماع وارد و بعضي از علماي اهل سنت همين عقيده را دارند كه ميتوانيد به تفسير قرطبي, ج 7 ,ص 51 36 مراجعه فرمائيد .
پس درحرمت غناو موسيقي مشكلي وجود ندارد , مشكل موضوع غناء است!! آيا هر صوت خوش و زيبائي غناء است ؟ خير , چون در روايات اسلامي آمده است كه قرآن و اذان را با صداي خوش و زيبا بخوانيد . اما آنچه از كلمات فقهاء و سخنان اهل سنت ميتوان استفاده كرد اينكه غناء آهنگي است كه متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد مي باشد و به تعبير ديگر غناء به صوتي گفته مي شود كه قواي شهواني را در انسان تحريك مي نمايد مخصوصا اگر آهنگ هم خودش غناء و لهو و هم محتواي آن مانند اشعاري عاشقانه و فساد انگيز !! را به آهنگهاي مطرب بخوانند , گرچه اگر اشعار پر محتوا و آموزنده يا قرآن را به آهنگ كه مناسب مجالس عياشان و فاسدان است باز هم حرام و ممنوع خواهد بود . ذكر اين موضوع لازم است كه براي غناء دو رقم معني ذكر كرده اند : 1- معناي عام 2- معناي خاص
معناي خاص همان استكه ذكر شد كه حرام است. اگر آهنگهاي تحريك آميز و با شهوات و متناسب مجالس فسق و فجور باشد .
اما معني عام كه شامل هر گونه صوت زيباست كه بنام غناي حلال و غناي حرام نام گرفته اند . اما غناي حرام در بالاذكر شد . و غناي حلال , صداي خوش كه مفسده انگيز و متناسب با مجالس لهو و لعب نباشد , پس در تحريم غناء اختلافي نيست , اختلاف در نحوه تفسير آنست , البته غناء , مصاديق مشكوك و ديگري هم دارد , كه گاهي انسان شك ميكند ,كه راستي اين آواز مناسب مجالس لهو و لعب است , يا نه ؟ در اين صورت به اصل برائت محكوم به حليت است ( البته بعد از آگاهي كافي از مفهوم عرفي غناء طبق مفهوم فتواي علماء معظم كه بيان شد )
فسلفه حرام بودن غناء : 1- تشويق به فساد اخلاقي , تجربه نشان داده كه افراديكه تحت تأثيرآهنگهاي غناء و موسيقي بودند , راه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوت و فساد روي آوردند .
2- غافل شدن از خدا و ياد او : تعبير به لهوكه در تفسير غناء در بعضي از روايات آمده اشاره به اين حقيقت است كه غناء انسان را آنچنان مست شهوات ميكند كه از ياد خدا غافل مي سازد در روايات داريم كه ( علي «عليه السلام » مي فرمايند :{كل ما انهي عن ذكرالله فهو من الميسر } ( 6) علي «عليه السلام » مي فرمايند : «هر چيزيكه انسان را از ياد خدا غافل كند و در شهوات فرو برد آن در حكم قمار است .»
4- آثار بد,روي اعصاب : غناء و موسيقي در حقيقت يكي از عوامل مهم تخدير اعصاب است, چون مواد مخدر گاهي بوسيله نوشيدن است مانند شراب , گاهي بوئيدن مانند هروئين , گاه از طريق تزريق مانند مرفين و گاه از طريق حس سامعه مانند غناء است كه گاهي افراد را نشئه كرده و مست مي نمايد و از همه مهمتر انسان را بي اراده كرده و اختيار از كفش مي ربايد !!
در پايان بحث اين نكته ضروريست كه غناء يكي از ابزار كاري استعمار است , استعمار گران هميشه از بيداري مردم مخصوصا نسل جوان وحشت داشته اند , و به همين دليل بخشي از برنامه هاي گسترده اشان فرو بردن جامعه در غفلت و بي خبري است وگسترش انواع سرگرمي ناسالم . شما دانشجوي عزيز مطلع ايد كه امروز مواد مخدر تنها جنبه تجاري ندارد, بلكه يكي از ابزار مهم سياسي است , ايجاد مراكز فحشاء كلوپهاي قمار و توسعه موسيقي و غناء يكي از ابزار ايست كه جامعه را در تخدير كامل و و افكار مرد م را منحرف سازد و حتما در روزنامه قدس مطالعه كرديد كه دو كاميون پر از قوطي شراب خارجي درجاده قم توقيف كردند و بعد خبر دار شدند كه شرابها بمقصد شهر مقدس مشهد , قم مي برند تا به مردم و جوانان مجاني تقسيم نمايند و جوانان را الكلي و معتاد كنند !! موفق باشيد .
منابع :
1- رساله احكام براي نوجوانان , آيه مكارم شيرازي ,مسئله 490
2- اجوبه الاستفتاءات , مسئله 1128
3- اجوبه الاستفتاء ات , مسئله 2141
4- سوره مباركه لقمان , آيه 7-6
5- وسائل الشيعه , ج 12 ,ص 228
6- وسائل الشيعه , ج 12, ص 235

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.